Priit Pokk • 3 märts 2020

Thermory uus juht hakkab bürokraatiat looma

Saunatootja Ha Serv ja termopuidutootja Thermory ühinesid 2018. aastal, millega tekkis maailma ettevõttest suurim termopuidu ja saunamaterjalide valmistaja.  Foto: Andras Kralla

Maailma suurim termopuidu ja saunamaterjalide valmistaja AS Thermory vahetas veebruari lõpus ettevõtte juhti.

Senist tegevjuhti Johann Sullingut hakkas asendama varem pikalt küpsetusahjude ja kondiitriseadmete tootjat Sveba-Dahlén juhtinud Simmo Soomets.

2016. aasta lõpust ettevõtet juhtinud Sulling ütles, et otsuse tagamaid tasub uurida nõukogu esimehe Kaido Veske käest, kes lausus, et otsuse kujul on tegemist osaga suuremast muutusest. "Simmo tulek ja Johanni minek oli sõbralikult kokkulepitud vahetus," ütles Veske otsust kommenteerides.

Uus juht Simmo Soomets tuli ettevõttesse esmalt interim-töölepingu alusel saunamaterjalide ja saunade äri juhtima eelmise aasta novembris, kuid peagi olid asjaolud juba muutunud. "Eelmise kuu lõpus pöördusid osa aktsionäre ja nõukogu liikmeid minu poole ettepanekuga, et neil on mõttes Thermory juhtimist muuta ning et kas ma oleksin nõus võtma selle üle, kui juhi koht vabaneb. Kuna ma olen juhtimisega terve elu tegelenud ja Thermory on igati äge ettevõte, siis ma ütlesin jah. Siin ma olen."

Lisaks tegevjuhile on pärast viimastel aastatel toimunud ühinemisi muutunud ka kogu ettevõte. "Kui vaadata vähe põhjalikumalt, siis Thermory on eelmisel aastal meeskonda oluliselt täiendanud nii Tallinna kontoris kui Ameerika müügikontorites. Ettevõte on jõudnud uude arengufaasi," sõnas Veske.

Thermory, kelle omanikeringi kuuluvad muu hulgas ettevõtjad Rain Lõhmus ning Jüri Mõis, on viimastel aastatel aktiivselt laiendanud tegevust ettevõtteid omandades: 2017. aastal omandas ettevõtte eelkäija saunatootja Ha Serv Soome puidutootja Suomen Lämpöpuu Oy, 2018. aastal liitus Ha Serv Thermoryga ning eelmisel aastal osteti enamusosalus Soome perefirmas Siparila. "Meil on ettevõttest täna saanud üle 100 miljoni käibega ettevõte ja seoses sellega oleme sunnitud tegema julgeid otsuseid," sõnas Veske. 100 miljoni euro piir ületati eelmisel aastal.

Veske lisas, et seetõttu oligi vaja inimest, kes selle suure kompleksi korralikult tööle paneks. "Professionaalsuse tõstmine, meeskondade juhtimine, rahvusvahelisel turul ennast maksma panemine," kirjeldas ta Soometsa ülesandeid. "Meile meeldis Simmo kogemus: on varem töötanud tootmises ja olnud suure vastutusega. Samuti on ta varem töötanud Thermory saunamaterjalide äris. Tal on ettevõtte käekiri tuttav."

Muutused tähendavad Soometsa sõnul esmalt suuremat tähelepanu sisemistele tegevustele, eelkõige IT-süsteemide paremale ärakasutamisele. "Sellises valguses on vaja ettevõttesse natuke rohkem tuua sellist heas mõttes bürokraatiat – kuidas me mingisuguseid asju teeme ja mis on meie sisemised reeglid ja korraldused. Kui vanasti oli ettevõte väiksem, siis oli lihtsam asju korraldada." Lisaks kolivad suvel ettevõtte kaks müügikontorit kokku, misjärel muudetakse veel sisemist juhtimisstruktuuri.

Kui eelnevate ettevõtete omandamise puhul oli mõistlikum neid omavahel integreerida, siis viimase ostu Siparila puhul, mis valmistab värvitud termopuitu, opereeritakse mõnevõrra teistmoodi. „Neil on väikesed tehased, mida on vaja suhteliselt fokuseeritult juhtida, mistõttu nad tegutsevad rohkem iseseisvalt,“ sõnas Veske. Suur osa värvitud toodete teadmusest on kogunenud sinna ning neid tooteid tehakse väljaspool Soomet suhteliselt vähe. Soomets lisas, et pigem on neil endil soomlastelt palju juurde õppida.

Mis on mis?

Thermory on Eestis 1997. aastal asutatud maailma juhtiv kemikaalivaba puidutöötlemisettevõte, mis toodab termotöötlemistehnoloogia abil täispuitpõrandaid ja -terrasse, voodrilaudu ja saunamaterjale. Ettevõtte tootmisüksused asuvad Eestis, Soomes, Valgevenes ning müügiosakonnad USAs.

Themoryst 56,09 protsenti kuulub OÜ-le Roovlimae Holding ja 21,62 protsenti OÜ-le K-Invest. Esimese taga on omakorda erakapitalifond Livonia, Jüri Mõisa JMB Investeeringute OÜ ning väiksema partnerina AS LHV Varahaldus. K-Investi taga on aga Themory asutaja Meelis Kajandu.

Uus juht märkis, et ettevõtete ühinemine avaldab mõju veel aastaid tagantjärele. "Tänase päevani on erinevates tehastes natukene erinevad nii struktuurid, juhtimised kui ka arvestussüsteemid. Neid on lähendatud üksteisele, aga meil on päris palju veel ära teha."

Sealjuures mängib tema sõnul olulist rolli kultuuride erinevus, seda nii rahvusvaheliselt kui ka väiksemas kontekstis. "Kultuurid võivad olla väga erinevad erinevate ettevõtete vahel või ka juba Tallinna ja Tartu vahel, rääkimata, kui meil on grupis Soome ettevõte." Seega on tema sõnul oluline küsimus, kuidas neid ühiselt juhtida. "Täna alles avastame, kuidas seda õigesti teha, võib-olla IT-süsteemid ei ühildu veel ja nii edasi. Tõstame tooteid tehaste vahel ringi, vaatame, kus on mida parem teha. Selliseid võimalusi meil varem ei olnud."

Koroonaviirus jättis uue juhi kodutööle

Uus juht Simmo Soomets märkis, et koroonaviiruse levik ettevõtte äri sisuliselt veel väga palju ei puuduta, küll aga on avaldanud mõnevõrra mõju töökorraldusliku poole pealt.

"Olen Thermory uus juht, aga kuna käisin perega koolivaheajal Itaalias lumelauda sõitmas, siis olen kogu perega praegu kodus ning juhin kõiki tegevusi kodust arvuti ja Teamsi vahendusel. Igaks juhuks," sõnas ta ning lisas, et kui terviseamet on nii soovitanud, siis tuleb ka nii käituda.

Äri poole pealt prognoosis ettevõte eelmise aasta lõpus tänavuseks aastaks umbes 10protsendilist kasvu. Neid pole veel muudetud, kuid Soomets rõhutas, et hoitakse teravalt silma peal, kuna prognooside tegemise ajal ei osatud undki näha sellest, mis praegu toimub. "Hetkel ma veel ei tunneta, et oleks kuskil tagasilööke. Samas oleme teinud väga selge strateegilise otsuse, et jälgime väga hoolega ja oleme pigem ettevaatlikud kulutuste ja investeeringute osas, kui et vastupidi väga lohakad."

Hiinaga on ärilised kokkupuuted olemas, kuid mitte olulisel määral. "Näiteks tulevad sauna ukseklaasid osaliselt Hiinast. Need on meil ses mõttes dubleeritud, et saame neid ka lähiriikidest kätte ja ka Eestist. See otseselt äririsk täna meil veel ei ole."

Mis on termopuit?

1997. aastal asutatud Thermory on oma valdkonnas – termotöödeldud puitmaterjalide valmistamises – kasvanud maailma suurimaks tegijaks. Termotöötlemine tähendab seda, et eri otstarbeks mõeldud lauajupid lükatakse suurde ahju, kus neid hapnikuvaeses keskkonnas "põletatakse". Põlema puit küll ei lähe (kui just õnnetust ei juhtu), vaid muutub hoopis keskkonnamõjudele, eriti niiskusele, märgatavalt vastupidavamaks.

Puidu säärane töötlemine on maailmas järjest populaarsemaks muutumas muu hulgas kliimamuutuste temaatika laialdasema kõlapinna tõttu. Nimelt ei ole termotöötlemise käigus vaja kasutada kemikaale, mis teeb sellise tootmise konkureerivatest lahendustest keskkonnasõbralikumaks.

"Meie protsessil on kõige väiksem jalajälg, kasutame ainult kuuma auru ja soojust. Vähendame puidu tihedust – osa sellest aurustatakse välja. Selliselt töödeldud puit tõmbab vähem niiskust sisse ja on seetõttu stabiilne. Ka bakteritel ja hallitusel on raskem sinna tungida," rääkis Thermory endine tegevjuht Johann Sulling eelmise aasta oktoobris. Thermory investeeris tehnoloogiasse varakult ja on suutnud seetõttu turul liidripositsiooni omandada.

Ettevõtte turundusjuht Andres Kangur märkis toona, et termopuit on ka lõppkasutajale mugavam. "Kui tavaliselt pead 10–15 aasta tagant uue terrassi ehitama ja puitu regulaarselt õlitama, mis on tülikas, siis meie materjal võib püsida hooldamata 20–25 aastat," rääkis ta. Välistingimustes muutub termopuit ajapikku hallikaks – kui see kliendi ilumeelt riivab, võib puitu siiski ka õlitada.

Termopuidu peamised konkurendid on Kanguri sõnul just kliimajälje tõttu vähem apetiitsemaks muutumas. Näiteks on USAs seni olnud väga populaarne troopiline kõvapuit, mis aga pärineb ohustatud vihmametsadest. Samuti on turul plastist ja puidukiududest komposiitmaterjalid. "Üsna odav materjal, aga paljud kliendid ei taha plasti," ütles Kangur.

Jaga lugu:
METSAMAJANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad metsamajanduse uudised igal nädalal enda postkasti TASUTA!

Metsamajandus.ee toetajad:

Meelika Sander-Sõrmus
Meelika Sander-Sõrmusmetsamajandusuudised.ee juhtTel: 555 33 789
Ana Tilkson
Ana TilksonReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150